Almanca Öğreniyorum!

Gizem Pehlivan
5 min readJul 2, 2019

--

Siz hiç konuşamıyorum diye çıldırdınız mı? Cevabınız evetse sakin olun , derin bir nefes alıp yazdıklarımı okuyun çünkü yalnız değilsiniz:)

Evet Hamburg’a taşınma sürecinde şüphesiz ki eşimi ve beni en çok yoran konu ev bulmaktı. Ama şimdi beni daha da yoran bir konuyla karşı karşıyaydım! Derdimi anlatamıyorummm!

Şuan bu yazıyı yazarken Almanca bilmiyorum fakat geçen hafta kendim için büyük, dünya için çok küçük bir adım atarak en sonunda bir sprachschule’ye (dil okulu) karar verdim ve kayıt oldum. Bu yazımda da hem Hamburg’da ki dil okullarından hem de Almanca öğrenme sürecimden bahsedeceğim.

Genel anlamda Almanlar kendi dilleri dışında konuşmayı sevmez diye bir önyargı ile Hamburg’a gelmiştim. Durum hiçte sandığım gibi değilmiş. Hamburg’da doktorundan tutun da kasiyerine kadar hemen hemen herkes İngilizce konuşuyor diyebilirim. Bunun sebebi ise Hamburg’un bir liman kenti olması ve dolayısıyla deniz ticareti ile şehre gelen yabancıların ekonomilerine büyük etkileri. Almanya’nın diğer bölgelerinde özellikle de daha doğuya/güneye gidildikçe benim önyargım geçerli maalesef. Bu bölgelerde Almanlar kendi dilleri dışında konuşmayı pek istemiyorlar. Şunu belirtmeliyim ki bilmediklerinden değil tercih etmediklerinden kendi dillerinin dışına çıkmayı reddediyorlar.

Peki bizim yıllarca okulda her sene görüp konuşamadığımız İngilizceyi nasıl böyle şakır şakır konuşabiliyorlar? Okullarda dili gerçekten öğreniyorlar ve tek yabancı dil ile sınırlı kalmıyorlar. Maalesef Türkiye yabancı dil konusunda baya kötü durumda. Ülkelere bakıldığı zaman İngiltere’ de yabancı dil bilmeme oranı %65.4 , İrlanda’da ise bu oran %72.7. Yüksek bir oran değil mi? Çünkü bu ülkelerin anadili zaten İngilizce dolayısıyla başka bir yabancı dile ihtiyaç duymuyorlar:) Peki ya Türkiye bu araştırmanın neresinde? Maalesef yabancı dil bilmeme oranımız %81.8 yani Avrupa ülkeleri içinde yabancı dil bilmeme oranımızla en sondayız. Almanya’da ise yabancı dil bilmeme oranı %21.3.

Filologlar İngilizce dilinin Alman dilinden geldiğini savunuyorlar. Dolayısıyla iki dil birbirine çok benzer diyebilirim. Fakat Almancanın çok zor bir dil olduğuna değinmeden de geçemeyeceğim. Burada konuştuğum Almanlara göre ; Almancayı öğrenen bir insanın her dili rahatlıkla öğrenebileceğini söylüyorlar.

Mark Twain bu konuyu şöyle açıklıyor;

“Dilbilim araştırmalarım bana gösterdi ki, yetenekli bir kişi İngilizceyi (imla ve telaffuz hariç) otuz saatte, Fransızcayı otuz günde, Almancayı otuz yılda öğrenebilir. Öyleyse, bu dilin kırpılıp tamir edilmesi gerektiği apaçık ortadadır. Olduğu gibi kalacak olursa, nazikçe ve saygı ile ölü dillerin arasına yerleştirilmelidir, zira yalnızca ölüler onu öğrenecek zamana sahiptir”.

Hamburg’a gelmeden önce busuu isimli uygulamanın Almanca Kursu’nu satın aldım. Ücretsiz de kullanabilirsiniz ama anladığım kadarıyla ücretsiz kullanımda tüm dersleri açmıyor. Ben yıllık 100 TL gibi uygun bir fiyata B2 seviyesine kadar aldım. Bir yandan da duolingo uygulamasından kelime ve cümle kurmayı öğrenmek adına alıştırma yapmaya başladım. Ayrıca Youtube malumunuz doğru kullanana bir bilgi havuzu buradan da sürekli videoları izledim ve hala izliyorum. İlgili linkleri yazımın sonunda sizlerle paylaşacağım.

Busuu gerçekten yararlı bir uygulama. Her seviye kendi içinde derslere ayrılmış ve her dersin sonunda mini bir sınava tabii oluyorsunuz. Derslerde belli bir tema üzerinden hem kelime hem de gramer öğreniyorsunuz. Mesela konu ‘tatil’; önce tatilde işinize yarayacak belli soru kalıpları ve kelimeleri öğreniyorsunuz. Sonra geçen sene yapılan bir tatil hakkında geçmiş zamanının öğrenilmesi ve hemen ardından mini bir sınav ile dersi bitiyorsunuz. Her seviyenin sınavına iki hafta da bir girme şansınız var. Ama sınavda başarısız oldunuz diye diğer dersleri alamama gibi bir durum söz konusu değil. İstediğiniz dersi istediğiniz zaman alabilirsiniz. Başarılı olduğunuz durumda da mailinize sertifikanızı yolluyorlar. Ayrıca sadece Almanca değil başka dilleri de eşzamanlı seçebilirsiniz.

Duolingo ise kelime ezberleme ve cümle yapısını anlamada ciddi faydaları olan bir uygulama. Ben ilk önce çalışmaya duolingo ile başladım daha sonra busuu’ya geçtim ve benim için yararlı oldu. Bu arada duolingo ücretsiz.

Hamburg’a gelmeden bu uygulamalarda B1 seviyesine kadar gelmiştim ve uçaktan indiğim anda “tamam artık en azından kendimi ifade ederim” diyordum hatta tabelaları, reklam billboardlarını okuyor ve anlıyordum ki bir Almanla karşı karşıya gelene kadar! Sonuç mu? Kocaman bir hüsran:) Evet uygulamalar ve çalışmalarım bana birçok şey kattı ama bence bir dilde en önemlisi oturup çılgınlar gibi gramer çalışmak asla değil. Bence bizim okullarda İngilizce öğrenemememizin en önemli nedeni de bu.

Bir dili en etkili ve en kısa yoldan kesinlikle sürekli konuşarak öğrenirsin. Kuralların canı cehenneme! Sadece kelimeleri söyle boş ver geçmiş zamanı soru cümlesini vs. Benim uygulamalarda atladığım ve en önemli olan şey buydu. Yani grameri öğreniyorum , dinleme yapıyorum , kelimeleri ezberliyorum ama konuşamıyorum. Evet evet aynen “anlıyorum ama konuşamıyorum:)”

Peki malumunuz Almanlar çok soğuk bir millet bir de dil bilmeyen bir yabancıyla oturup çene mi çalacak? Dünyanın en çok doğru bilinen yanlışı Almanlara yapıştırılan bu yafta kesinlikle. Almanya’da sadece Hamburg ve Berlin şehirlerinde kaldım ve burada ki izlenimlerine istinaden Almanlar konuşmayı özellikle ayaküstü laflamayı çok seven bir millet. Yoldan geçerken hiç tanımadığınız bir Almanın size selam vermesi ya da yürürken camda oturan yaşlı bir amcanın gülümseyip halini hatrını sorması burada çok doğal ve olası.

Başımdan geçen bir şey paylaşmak istiyorum. Kendi evime taşındığım ilk gün bahçede üst kat komşumla karşılaştım. O İngilizce bilmiyor ve benim Almancam da malum:) İkimizde ortak bir dili tam anlamıyla konuşamamamıza rağmen tam yarım saat benimle konuşmaya çalıştı ve onunla istediğim zaman Almanca pratiği yapabileceğimi söyledi. Şimdi her karşılaşmamızda bana bir şeyler öğretmeye çalışıyor ve bence benimle konuşmayı çok seviyor:) Dolayısıyla Almanlar soğuk bir millet değil, belki biz gereğinden fazla sıcak bir milletizdir kim bilir:)

Şimdi gelelim dil okullarına (Sprachschule). Almanya’da dil okulu denince herkesin aklına şüphesiz Goethe Institut geliyor haklı olarak. Evet en iyisi Goethe Institut gerçekten dolayısıyla fiyatları diğer okullara göre biraz daha yüksek. Ben okul araştırmamda Hamburg’da ki tüm dil okullarına baktım. Hepsinde hem iyi hem kötü birçok yorum vardı ve kafa karıştıran bir durumdu bu. Ben okul seçmezken güzel bir gelişme oldu ve eşimin işyeri personellerine haftada bir saat Almanca Kursu vermeye başladı. Bu vesileyle ders veren hocadan dil kursları hakkında bilgi alma şansımız oldu. Her dil okulunun hemen hemen aynı kalitede ve yeterlilikte eğitim verdiğini fiyat farkınınsa daha çok iyi reklam ve buna bağlı tanınmışlıktan ileri geldiğini söyledi. Ben ise iki okul arasında kararsız kalmıştım. Bu okullar Colon ve İnlingua’dı. Colon’a biraz daha yakındım fakat eşimin arkadaşının eşi gitmiş memnun kalmamıştı ve bu beni düşündürüyordu. Hoca ise bize direk olarak İnlingua’yı önerince bende İnlingua’da karar kılmış oldum.

Kısaca fiyatlarına değinmem gerekirse kurslar ders saatine göre ayrılmakta;

  • Yoğun Kurs: Hafta içi öğlenden önce ve sonra olmak üzere seçebileceğiniz haftalık 25 ders saati olan kurs ,ortalama fiyat aylık 500 Euro civarı
  • Yarı Yoğun Kurs: Hafta içi öğlenden önce ve sonra olmak üzere seçebileceğiniz haftalık 10 ders saati olan kurs ,ortalama fiyat aylık 260 Euro civarı
  • Akşam Kursu: Haftada üç gün akşam 18:00 ile 20:00 arasında yapılan akşam kursu ortalama fiyatı aylık 185 Euro

Bu programlar dışında seçebileceğiniz seviyenize göre özel ders, iş için Almanca ya da istediğiniz başka bir yabancı dil (Türkçe dahil) seçme şansınız da mevcut. Ayrıca kursa başlamadan seviye belirlemek için yazılı ve sözlü sınava tabi tutuluyorsunuz. Benim yazılı sınavım çok iyiydi fakat sözlü sınavda anlamama rağmen konuşamadım ve İngilizce cevap vermek durumunda kaldım:)

Ayrıca burada gittiğim Türk Birliklerinden öğrendiğime göre geliriniz belli bir seviyenin altında ise kurslara indirimli ve bazı durumlar da ücretsiz gitme şansınız olabiliyor. Job Center dedikleri merkezlerden gelir durumuzu sorgulatabilir ve öğrenebilirsiniz.

Yazımın başında belirttiğim gibi şu an Almanca bilmiyorum. Kursum iki hafta sonra başlayacak ve 7 ay sürecek. 7 ay sonra tekrar Almanca ile alakalı bir yazı yazacağım ve Almanca bilen ve bilmeyen Gizem’i karşılaştıracağım. Bakalım neler değişmiş olacak:)

Youtube’dan izlediğim Almanca öğrenme video linkleri:

--

--